Het praktijkteam gaat – als onderdeel van de praktijkscan – onderzoeken waar het werken in de praktijk efficiënter kan. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een aantal principes uit lean denken.
Het zijn een aantal eenvoudige handvatten, die je leren anders naar je dagelijkse werk te kijken. Verbeteringen die hieruit voortkomen zijn in principe niet heel groot of ingrijpend. Je leert continu te blijven verbeteren in kleine stapjes.
Achtergrond van lean
Dit is geen (volledige) lean training. Maar het is wel belangrijk om uit te leggen dat bij lean de klant – oftewel de patiënt – centraal staat. De huisartsenpraktijk is immers een zorgverlenende organisatie. Bij lean gaat het inrichten van het proces uit wat belangrijk is voor de patiënt.
Belangrijk voor de patiënt
De patiënt wil in de regel goede en tijdige zorg, een advies of doorverwijzing. Dat lukt het best als de zorg geleverd wordt door praktijkmedewerkers met de juiste kennis en vaardigheden, die plezier hebben in hun werk en een goed georganiseerde praktijk.
Belangrijk voor de praktijkmedewerkers
Voor de medewerkers is het van belang dat er een goede, gezonde werksfeer is waarin goed met elkaar wordt samengewerkt, dat er voldoende uitdaging is maar ook niet teveel, de patiënt tevreden is en natuurlijk dat het loon elke maand betaald wordt.
Belangrijk voor de praktijk (eigenaar)
De behoefte van de praktijk(houder) is onder andere dat het imago van de praktijk goed bij patiënten en medewerkers (dus tevreden patiënten én tevreden medewerkers). Maar ook belangrijk is dat de praktijk financieel gezond is en gezond blijft en dus ook efficiënt georganiseerd is.
Je ziet dus dat de belangen van de patiënt, de praktijkmedewerkers en de praktijkhouder (eigenaar) met elkaar samenhangen en dus allemaal belangrijk zijn.
Goed zorgen voor de patiënt kan alleen als ook goed wordt gezorgd voor de medewerkers en de praktijkorganisatie goed georganiseerd is!
Daar gaan we in dit traject aan werken. Verbeteren van processen door kleine verbeteringen door te voeren. Het gaat over het dagelijkse werk in de praktijk en daarom is de inbreng van alle medewerkers belangrijk.
Daarnaast krijg je via de mail een uitnodiging voor het invullen een vragenlijst.
Efficiënt werken
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod
(1) Verspillingen
(2) Knelpunten in de processen
(3) Knelpunten oplossen
(4) Werkplek inrichten
(5) Visuele hulpmiddelen
(6) Prioriteiten stellen
Coördinator
Binnen de praktijk is er een coördinator aangewezen voor de praktijkscan. Heb je vragen dan kan je bij hem of haar terecht.
Van de coördinator hoor je in welke week jullie aan de slag gaan met het inventariseren van knelpunten in de processen. Voor die tijd moeten jullie deze cursus hebben afgerond.
Heel veel succes!