Patiënttevredenheidsonderzoek (uitdelen, verwerken en analyseren vragenlijsten)

In deze korte cursus wordt uitgelegd hoe je het patiëntentevredenheidsonderzoek kan uitvoeren.

Elke praktijk moet (minimaal) één keer in de 3 jaar een onderzoek doen naar de tevredenheid van de patiënten (PTO). Dit mag op basis van eigen vragen. SKP heeft daarom een eigen vragenlijst ontwikkeld die de praktijk/medisch centrum kan gebruiken. Voor meerdere huisartsenpraktijken onder één dak of als de wens is een onderzoek per huisarts uit te voeren is dit ook mogelijk. Een onderzoek per huisarts is dus niet verplicht!

Belangrijk: er kunnen zorgverzekeraars zijn die een specifiek onderzoek eisen – PREM/CQI, dit is dan vermeld in de contracten. Kijk dus altijd jullie gemaakte afspraken met de zorgverzekeraar na. Indien dit van toepassing is dan is de vragenlijst van SKP niet toereikend.

Stap 1: Zoek in eQuse de vragenlijst inclusief uitleg op. Deze is gekoppeld aan de module SKP kwaliteitssysteem > Beleid, organisatie en kwaliteitssysteem – monitoren, meten, analyseren, verbeteren.

Stap 2: Voer het patiënttevredenheidsonderzoek uit binnen de praktijk.

Stap 3: De ingevulde vragenlijsten kunnen worden geregistreerd in eQuse middels een flexlijst. Ga naar Qknop>flexlijsten>registreren.

Voor de huisartsenpraktijk, let op dat geregistreerd wordt op het juiste formulier. Er zijn namelijk twee soorten flexlijsten: voor een onderzoek voor één huisartsenpraktijk/medisch centrum en onderzoek meerdere huisartsenpraktijken onder één dak / onderzoek per huisarts.

Stap 4: Als alle ingevulde vragenlijsten zijn verwerkt kan er een analyse worden gemaakt.

Klik deze werkinstructie patiënttevredenheidsonderzoek invoeren en analyseren aan om te lezen hoe je zelf de ingevulde vragenlijsten kan invoeren en analyseren in eQuse.

Stap 5: Bespreek het resultaat van het PTO in het team en bepaal welke verbetermaatregelen nodig / wenselijk zijn. Noteer deze in eQuse > module Verbeteren.